A kamasz könyvek széles spektrumát kínálják a könyvesboltok, könnyű elveszni a hatalmas kínálatban. Nem egyszerű a választás sem a fiatalok sem a szüleik számára.
Mik azok a kamasz könyvek?
Az ifjúsági irodalom gyűjtőfogalomba sorolt olvasmányok életkor alapján tartoznak egy kategóriába. Ez szélesebb merítés mint a “kamasz irodalom”. Az ifjúsági irodalmon belül a könyv forgalmazók megkülönböztetik a 7-14 éveseknek illetve a 10-14 és a 14 év felettieknek szánt olvasnivalót. Az életkor szerinti osztályozáson belül találhatunk klasszikus illetve kortárs irodalmat.
A kamasz könyvek egy szűkebb réteget céloznak meg, a 10-12 évesek szánt irodalom a kiskamaszoknak szól, a 12 éves kor fölötti pedig a kamaszoknak. Ebben kategóriában a könyvek borítóján találkozhatunk életkori korlátokkal illetve ajánlásokkal is.
Ízlés formálás és nevelési célzat
Ha az életkori kategóriákkal tisztában vagyunk, még mindig nincs sokkal könnyebb dolgunk, amikor egy tininek szeretnénk olvasnivalót ajándékozni. A könyvízlés hasonlóképp szubjektív viszonyulás, mint az, hogy milyen ruhában járunk, milyen ételeket szeretünk, vagy milyen stílusú zenét hallgatunk szívesen. Amikor a felnőttek nevelési célzattal vásárolnak könyvet egy kamasznak, legtöbbször nem járnak sikerrel. Ezek az ajándékok azok, amik évekig porosodnak a könyvespolcon anélkül, hogy bárki is megérintené őket, míg végül továbbadják egy másik fiatalnak, aki valószínűleg szintén nem fog hozzá sem nyúlni.
Néhány könyvajándékozási kudarc után a szülő és a gyermek közösen jutnak arra az álláspontra, hogy könyvet nem érdemes venni, mert azt úgysem olvassa el senki. Sajnos az iskolai kötelező olvasmányok sem hozzák meg a várva várt áttörést, kevés az olyan fiatal, aki valamelyik, a nyári szünetre előirányzott klasszikus irodalmi alkotás hatására vált volna szenvedélyes olvasóvá. Mindez nem a kötelező olvasmányok irodalmi értékéből vesz el, hanem inkább azt jelenti, hogy nem tőlük kell várnunk, hogy a gyermekünk megszereti az olvasást.
Az olvasás megszerettetése – hol rontjuk el?
Biztos sok szülő feltette már magának a kérdést, hogy mikor rontotta el. Sajnos a kérdésfeltevés jogos, ha belegondolunk abba, hogy gyermekünk néhány éves korában milyen lelkesen hallgatott mesét esténként, elalvás előtt. Van olyan gyerek, aki mindig ugyanazt a mesét kéri a lefekvéshez és már szinte kívülről fújja a történetet, és olyan is, aki izgatottan hallgatja az izgalmasnál izgalmasabb új epizódokat. Már ekkor rendelkeznek a gyerekek egyfajta ízléssel és irányultsággal. A kedvenceiket abból a készletből választják ki, amit mi kínálunk fel számukra, de a megismertetett irodalomból kiszelektálják a számokra tetsző és nem tetsző darabokat. Vannak olyan könyvek, amiket félre kell tennünk, mert a gyermekünk elutasítja őket, és olyanok is, amelyeket annyira megszeret, hogy további részeket kér belőle. Óvodás korában már sok gyereknek van kedvenc könyvsorozata, ismerős hősökkel és visszatérő helyszínekkel.
A törés általában az általános iskolás korban következik be, amikor a gyerekek önálló olvasóvá válnak. Ilyenkor sok szülő megkönnyebbülten felhagy a mindennapos esti könyvolvasás rituáléjával, és gyermeke kezébe nyom egy kezdő olvasóknak szánt könyvet, azzal a megjegyzéssel, hogy most már ő is tud magának olvasni esténként. Az olvasni még alig képes és egyébként is fáradt gyermek durcásan félretolja a nem túl izgalmasnak tűnő vékony könyvecskét, és inkább megnéz egy mesét a tévében. A soron következő könyvélménye pedig az első iskolai kötelező olvasmány lesz…
Kamasz könyvek – az olvasás megszerettetése
Visszatérve az írás eredeti felvetéséhez, hogy mit olvassanak a kamaszok, a válasz nem egyszerű, és nehezen elintézhető azzal, hogy felsorolunk néhány könyvcímet, amit a könyvértékesítők aktuális kínálatából ígéretesnek tartunk.
A legjobb, ha elinvitáljuk a gyermekünket egy könyvesboltba vagy könyvtárba és ott közösen nézünk szét. Segítünk megtalálni a megfelelő polcokat, beszélgetünk arról, hogy milyen témájú, stílusú könyvet olvasna szívesen. Nézegetjük a könyvborítókat és olvasgatjuk a fülszövegeket. Kiválaszthatunk több könyvet is, amikkel félrevonulhatunk, hogy beleolvassunk.
Ha így teszünk, mintát adunk ahhoz, hogy miként válassza ki a gyermekünk a neki tetsző olvasmányt. Legtöbbször nem tudják a fiatalok, hogyan induljanak el, mi alapján válasszanak maguknak könyvet. A könyvesbolti sétával ezt a kezdeti elakadást hidalhatjuk át.
Hogyan befolyásolhatjuk a könyvválasztást?
A könyvválasztást mi is befolyásolhatjuk azzal, ha az interneten utána olvasunk és előre felkészülünk a könyvek szemlézésére. A könyvesbolti eladótól vagy a könyvtárostól is érdeklődhetünk, hogy miket olvasnak szívesen a kamaszok és a kiválasztott kupacba belehelyezhetjük az általunk preferált olvasmányokat is. A végső választást igyekezzünk a gyermekünkre bízni, és csak a kifejezetten nem tetsző daraboknál éljünk a vétó jogával. A rábeszélésnél legyünk óvatosak, a lebeszélésnél próbáljuk meg nem sértő vagy dorgáló stílusban megindokolni a véleményünket.
Kálmán Judit, pszichológus – Online és személyes pszichológiai tanácsadás
Telefonszám: +36 70 254 5482
E-mail cím: info@gazdagret