A megfelelő nyári napirend hasznára válik a gyerekeknek. Könnyebben beosztják az idejüket és kevésbé esik szét a napjuk, ha van néhány rendszeres programpont az életükben. Azok a gyerekek, akik év közben megszokták, hogy van egy napi ritmusuk, igénylik, hogy a szabadidejüket is hasonlóan töltsék el.
Miért szükséges a nyári napirend a gyerekeknek
A közvélemény megoszlik abban a kérdésben, hogy szükségük van-e a gyerekeknek nyáron napirendre. Sok szülő azzal érvel, hogy hagyni kell őket végre egy kicsit kikapcsolódni, had aludjanak nyugodtan addig, ameddig szeretnének. Természetesen, ha a legtöbb gyereket megkérdezzük, ők is hasonlóképp reagálnak. Joggal merülhet fel a kérdés tehát, hogy érdemes-e ráerőltetni a gyerekekre a nyári szünidőben valami olyasmit, amihez szemlátomást nincs kedvük.
Miben segít a gyerekeknek a nyári napirend
Mint ahogy a felnőtteknek és a kisgyerekeknek, úgy az iskolás korúaknak is szükségük van egy megszokott napi ritmusra, melyben az étkezések, a mozgás, a napi teendők elvégzése és a lazítás megfelelő arányban és ütemben követik egymást.
A kisbabákat illetve a óvodás korú gyermekeket természetes módon ennek megfelelően neveljük. A felnőttek is kialakítanak egy számukra megfelelő napirendet és követik az egész év folyamán. Természetes kivétel ez alól az a néhány szabadnap, amikor élvezettel tölt el minket, hogy “azt csinálhatunk, amit akarunk”.
Vegyük észre ugyanakkor, hogy hosszú távon a szabadon választott elfoglaltságok egymás után rendezése is szükségszerűvé válik, ha tartalmasan szeretnénk eltölteni a szabadidőnket. Szükségszerűen igényelnek egyfajta rendet az iskolás korú gyerekek is, még ha ez a belső szükséglet nem is tudatosodik számukra.
Hogyan alakítsuk ki a megfelelő napirendet
Mindenképpen a gyerekekkel közösen tervezzük a napirendet, így kevésbé érzik majd azt, hogy ez valami kötelezettség, amit a szülők rájuk akarnak erőltetni. Beszéljük meg velük, hogy mit szeretnének csinálni nap közben. Kérdezzük meg őket, hogy mik azok a dolgok, tevékenységek, amik miatt már különösen várták a szünidőt. Ha nem tudnak ilyesmit mondani, segítsünk nekik az ötletelésben.
Mit tartalmazzon a napirend
Programok
Találjuk ki együtt, hogy milyen programpontokat szeretnénk beilleszteni a mindennapokba. Itt a gyerekek először valószínűleg a vágyaikról fognak beszélni. Elmondják, hová szeretnének elmenni, kiket szeretnének áthívni magukhoz vagy meglátogatni. Hallgassuk meg ezeket a vágyakat türelemmel, és ne vegyük el a gyermekek kedvét a tervezgetéstől, akkor sem, ha nem minden felvetés tűnik első hallásra kivitelezhetőnek.
Ha sikerül értelmes és hasznos programokat találnunk a nyárra, elkerülhetjük azt is, hogy a gyermekünk szülői kontroll nélkül vagy mértéktelen mennyiségben a számítógép képernyője előtt üljön vagy mobiltelefonozzon.
Rendszeres és egészséges étkezés
Miután végeztünk a legkívánatosabb dolgokkal, amelyeket a gyerekek azonnal rávágnak majd a kérdésre, jöhetnek a kicsit több gondolkodást igénylő témák. Gondoljuk át, mit és hányszor fognak enni, hogy ennek megfelelően vásárolhassunk majd be nekik, és ügyeljünk arra is, hogy olyan uzsonnákat, ebédeket is megtervezzünk, amelyeket a gyerekek önállóan el tudnak fogyasztani vagy esetleg maguk is elkészíthetik őket.
Testmozgás
Törekedjünk arra, hogy mozogjanak eleget délelőtt és délután is, hisz ez alapvető szükségletük. Tervezhetünk edzéseket vagy edzőtábort, de átgondolhatjuk azt is, hogy milyen mozgáslehetőségek adottak a gyermek otthonában vagy a lakhely közelében. Adhatunk ötleteket is nekik, hogy melyik osztálytársukkal tudnának együtt biciklizni vagy pingpongozni a téren vagy a kertben.
Tanulás, olvasás
A tanulás is kapjon helyet a napirendben. Természetesen ne büntető jelleggel rójuk ki rájuk ezeket a feladatokat, hanem hallgassuk meg őket, és vitassuk meg, hogy melyik az a tantárgy, amit nyáron is szívesen gyakorolnának.
A kisebbek számára választhatók színes, érdekes foglalkoztató füzetek, amelyekhez általában nagyobb kedvvel nyúlnak a gyerekek, mint a megszokott tankönyveikhez. Ezek a munkafüzetek kiválóan alkalmasak az ismétlésre, a tudás szinten tartására vagy a készségfejlesztésre.
Lehet egy kicsit matekozni, nyelvet gyakorolni, írni vagy olvasni. Érdemes olyan tantárgyakat választani, amelyek esetén az évkezdésnél problémát jelenthet esetleg, ha kiesnek a ritmusból.
Házimunka
Természetesen nem elvárható, hogy a távollétünkben a gyerekek elvégezzék helyettünk a házimunkákat, de néhány feladat egyáltalán nem megterhelő a számukra. Ha több gyermek van a családban, beszéljük meg velük, ki mit vállalna szívesen, és osszuk meg köztük a feladatokat. Alapvető igénye lehet a szülőnek, hogy mikor hazaér a munkából, ne találjon mosatlan edényeket és felfordulást a lakásban.
Időrend készítése
Ha elkészültünk a tevékenységek megtervezésével és tisztán látjuk, hogy mivel szeretné tölteni a gyermekünk a szabadidejét, nekiláthatunk az időbeli tervezésnek.
Először azt beszéljük meg, hogy mikor szeretne kelni a gyermekünk. Ha esetleg túl későinek tartjuk az általa javasolt napindítást, gondoljuk át együtt, hogy hánykor kéne felkelni ahhoz, hogy az a sok izgalmas program, amit együtt átgondoltunk, beleférjen a napjába. Ha reggel dolgozni kell mennünk és a gyerekünk egyedül maradnak otthon, praktikus módon felébreszthetjük, amikor indulunk, és megbeszélhetjük mindig aktuálisan, hogy mi legyen a reggeli. Zökkenőmentesebben indul a gyerekek napja, ha reggel segítünk nekik egy kicsit a kezdésben.
A felkelés időpontjának tisztázása után haladhatunk akár időrendben, de lehet a vezérelv az is, hogy a választott tevékenységeknek keressük meg a megfelelő időpontokat.
A napirend időrendjének legfontosabb célja az, hogy egy jól átlátható, megfelelő ritmusú, ugyanakkor mégis rugalmas és követhető rendet próbáljunk kialakítani a gyermekeink számára, mellyel ők pont annyira elégedettek mint amilyenek mi vagyunk.
Kálmán Judit – Online és személyes pszichológiai tanácsadás szülőknek és gyerekeknek
Telefonszám: +36 70 2545482
E-mail cím: info@gazdagretipszichologus.hu