A megfélemlítés sok esetben tabu téma. A gyermekek gyakran nem mernek róla beszélni a szüleikkel, tanáraikkal. Sérelmeiket szégyellik, ezért inkább magukban tartják. Segítség nélkül viszont tartósan magukra maradnak a problémájukkal, amelynek megoldására önállóan nem érzik magukat képesnek.

Megfélemlítés - iskolai zaklatás

A megfélemlítés lélektana

A megfélemlítés kapcsolati probléma.  Az egyik gyerek visszaél a másik gyerek feletti hatalmával és uralkodni szeretne rajta. A kiszemelt áldozat védtelennek és eszköztelennek érzi magát, emiatt nem képes megoldani a helyzetet. A sorozatos kudarcok tovább csökkentik az önbizalmát, és tovább növelik annak az esélyét, hogy a támadó ismét őt szemelje ki áldozatául.

Az iskolai megfélemlítés fajtái 

Közvetlen és közvetett megfélemlítés

A megfélemlítés történhet közvetlenül illetve közvetett módon. Közvetett megfélemlítésnek nevezzük azt, ha valakiről rosszat mondanak a háta mögött, rágalmazzák vagy hazugságokat terjesztenek róla.
A rágalmazó megpróbálja a társai előtt rossz színben feltüntetni az áldozatát. Az ilyen bánásmódnak legtöbbször kiközösítés az eredménye. A megfélemlített gyermeket a társai kizárják a közösségből, átnéznek rajta. 

Közvetlen megfélemlítés, a csúfolás, kigúnyolás, sértegetés, fenyegetés vagy megverés.

Verbális és fizikai agresszió

Az iskolai  megfélemlítés történhet fizika vagy verbális agresszió formájában. A fizikai bántalmazásra  a szóbeli vagy írásbeli zaklatással szemben általában hamarabb felfigyel a gyermek környezete, míg a verbális támadások akár hosszabb ideig észrevétlen maradhatnak. Épp ezért rendkívül fontos, hogy a bántalmazott környezetében lévők felfigyeljenek az árulkodó jelekre.

Intő jelek lehetnek, ha egy gyermek

  • viselkedése feltűnően megváltozik,
  • egyre félénkebbé, ingerlékenyebbé válik
  • stresszesebb, szorongósabb lesz,
  • hangulata hullámzóvá válik,
  • étvágytalan lesz,
  • nehezebben alszik el, álmából gyakran felriad
  • motiválatlanná válik,
  • tanulmányi eredménye romlik,
  • nem szeretne iskolába járni, 
  • állandóan szomorúnak, levertnek tűnik

Mit tehet a szülő?


Ha szülőként ilyen jeleket tapasztalunk, ne nyugodjunk bele a változásba. Beszélgessünk a gyermekünkkel az iskolai barátairól, és próbáljunk rájönni, hogy mi lehet a megváltozott viselkedés hátterében. Kérdezzük meg, kikkel szokott játszani, mivel tölti az idejét a szünetekben. Vegyük fel a kapcsolatot a gyermeket tanító pedagógusokkal, és érdeklődjünk arról, hogy ők milyen változásokat vettek észre a gyermekünk viselkedésében. Tudakozódjunk az osztályon belüli szociális helyzete felől is.

Segítsünk a gyermekünknek, ha megfélemlítés áldozata lesz

Ha tudomásunkra jut, hogy gyermekünket bántják vagy zaklatják, ne intézzük el a beszélgetést  annyival, hogy “ne foglalkozz vele” vagy “majd megunják”. 

Ne bagatellizáljuk el a problémáját, hanem hallgassuk végig figyelmesen és segítsünk neki. Próbáljuk megnyugtatni és támogatni őt azzal, hogy megértjük a félelmeit.

Tisztázzuk vele, hogy úgy tudunk segíteni neki a leghatékonyabban a zaklatás leállításában, ha az osztályfőnök segítségét is kérjük. Magyarázzuk el neki, hogy ez nem számít árulkodásnak, és ettől ő nem lesz gyengébb a társai szemében.

Lássuk el tanácsokkal, hogyan védheti meg magát, és bíztassuk őt is arra, hogy ha ismét zaklatják, ne féljen segítséget kérni.

Kálmán Judit, pszichológus magánrendelése – Pszichológiai tanácsadás szülőknek és gyermekeknek

Cím: Budapest, XI. kerület, Gazdagrét, Frankhegy utca 9.

Időpont egyeztetés:

Telefonon: +36 70 254 5482

E-mailben: info@gazdagretipszichologus.hu